C-149/24, United Media Services, Ordonanța Curții din 12 decembrie 2024
ICCJ a formulat o trimitere preliminara privind revizuirea
Cauza a fost înregistrată la CJUE: C-149/24, United Media Services
ICCJ a formulat urmatoarea intrebare preliminara:
„În contextul în care o decizie de sancționare a mai multor întreprinderi pentru încălcarea articolului 101 TFUE este contestată separat de întreprinderile sancționate, în dosare distincte, iar [ca] urmare a unei întrebări preliminare formulate în dosarul uneia dintre aceste întreprinderi intervine o hotărâre obligatorie a [Curții] cu privire la o chestiune de drept comună [acestor dosare] (în speță, modul de stabilire a cifrei de afaceri care constituie baza de calcul al amenzilor aplicate pentru fapta anticoncurențială), articolul 4 alineatul (3) TUE, precum și articolul 47 din [cartă], cu referire, în principal, la principiile echivalenței, efectivității și securității juridice, pot fi interpretate în sensul că se opun unei reglementări potrivit căreia termenul în care poate fi formulată o cerere de revizuire pentru încălcarea dreptului Uniunii Europene curge, în orice împrejurări, de la data comunicării hotărârii supuse revizuirii, astfel încât împiedică formularea unei cereri de revizuire împotriva unei hotărâri pronunțate anterior în dosarul altei întreprinderi dintre cele sancționate, chiar dacă acea întreprindere solicitase și ea sesizarea [Curții] cu o întrebare preliminară în același sens, dar solicitarea ei a fost respinsă de instanță?”
I.1. Instanta națională – ICCJ
I.2. Stadiul procesual – recurs
I.3. Initiativa trimiterii –
II. Întrebarile preliminare publicate în JO
III. Incidente procedurale și pledoarii la Curtea de Justiție
nu
IV. Prezentarea Concluziilor Avocatului General – nu
V. Pronunțarea Curții de Justiție prin hotărârea preliminară sau ordonanță (motivată)
Ordonanta Curtii din 12 decembrie 2024
Articolul 4 alineatul (3) TUE, citit în lumina principiilor echivalenței, efectivității și securității juridice, trebuie interpretat în sensul că nu se opune unei reglementări naționale în temeiul căreia o cerere de revizuire a unei hotărâri judecătorești definitive pentru încălcarea dreptului Uniunii trebuie introdusă în termen de o lună de la comunicarea acestei hotărâri, în timp ce o cerere de revizuire întemeiată pe faptul că hotărârea judecătorească definitivă în discuție a fost adoptată în temeiul unei dispoziții naționale a cărei neconstituționalitate a fost constatată ulterior printr o decizie a Curții Constituționale a statului membru în cauză poate fi introdusă în termen de trei luni de la publicarea respectivei decizii în Jurnalul Oficial al acestui stat membru, în măsura în care consecințele concrete ale acestei constatări a neconstituționalității decurg în mod direct din decizia menționată a Curții Constituționale.
VI. Hotărârea pronunțată de catre instanța naționala după hotărârea preliminară
VII. Bibliografie
RoEULaw este un proiect realizat de Daniel-Mihail ȘANDRU, Dragoș-Alin CĂLIN și Constantin-Mihai BANU. RoEULaw – „interpretarea şi aplicarea dreptului Uniunii Europene de către instanţele din România” este un proiect științific în cadrul Centrului de Studii de Drept European (CSDE) al Institutului de Cercetari Juridice ”Acad. Andrei Rădulescu” al Academiei Romane în colaborare cu Asociatia Forumul Judecatorilor din Romania. Proiectul are susținerea JURIDICE.ro